Een prachtige rondreis door Noorwegen en Zweden (part I)

De reis is voorbij. De hele maand juni van 2015 heb ik een rondreis gemaakt door Scandinavië. Het heeft wel even geduurd voordat deze blog online kwam. Mocht je nog geen bestemming weten voor de vakantie van 2016 lees dan zeker even mee wat ik onderweg allemaal beleefde en tegenkwam.

Dag 1 Poortugaal – Kiel

We vertrokken vanmorgen om half twaalf richting Kiel. Deze eerste rit was 623 km. Alles ging redelijk voorspoedig tot we bij Hamburg kwamen en er veel wegwerkzaamheden zorgde voor
vertraging. Gelukkig kwamen we nog op tijd bij de boot, waar we al snel op mochten rijden.
Ons hutnummer is 9518 en dat zegt genoeg over het enorme schip. We hebben een nette hut met drie bedden, waarvan 1 opklapbaar stapelbed, en een toilet en douche.
Om 18.45 uur vertrokken we en morgen om 9.15 uur komen we aan in Göteborg. Vanavond op ontdekkingsreis op de boot. Bar hebben we al gevonden voor een zeer verdiende koffie, maar er moet nog meer zijn volgens de plattegrond!

Dag 2 Göteborg – Arvika

Om 9.15 uur kwam de boot aan in Göteborg. Het duurde even maar om 10 uur reden we de boot af om langs Göteborg de E45 te volgen. De eerste stop was bij de enorme sluizen van TrollhattanTrollhättan. Deze staan er vanaf 1800 en zijn in de tussentijd behoorlijk aangepast aan de moderne wereld. Je kon een wandeling maken die omhoog liep via kleine paadjes door bosachtige gebied. Boven had je een prachtig uitzicht over het watergebied en de stad erachter. Natuur en stad grenzen aan elkaar in een bijzondere combinatie.
Daarna reden we verder naar Vänersborg waar we door het stadje zijn gelopen. Bij de VVV wat informatie gehaald over de omgeving en verder gereden naar Vargön wat 8 km buiten de stad ligt en waar een eco natuurpark is. Hier langzaam doorheen gereden in de hoop de bewoners van dit park tegen te komen. Helaas niet meer gezien dan heel veel bomen en kleine meertjes wat natuurlijk ook prachtig was, maar we hadden gehoopt om het eerste wild te spotten.
Toen het laatste stuk van 200 km naar Arvika. Op de Ingestrand camping verblijven we in een trekkershut. Deze camping heeft met de kleine Hans-en-Grietjes-achtige huisjes een enorm hoog sprookjesgehalte. De camping ligt aan een groot meer en is van alle gemakken voorzien, behalve dat je voor de douche 5 kroon moet betalen…en laat nou de pinautomaat dat niet hebben uitgespuugd. Dus morgen maar even een handwas voor vertrek en geld wisselen en apart houden voor de douches van de volgende camping.

Dag 3 Arvika – Hede

NPVanmorgen zijn we om 8.30 uur vertrokken. We reden tussen vlaktes door met Zweedse houten huisjes her en der verspreid in het landschap als rode spikkels. Af en toe komt er tussen de grote dennenbomen een meer tevoorschijn.
Bij het plaatsje Sunne ligt het Frykenmeer. Hier zou een stoomschip moeten liggen wat na 100 jaar onder water naar boven was gehaald en gerestaureerd. Helaas was dit schip niet echt te vinden._DSC0493b2
De route ging verder naar Torsby. Dit is een klein plaatsje waar we bij de Wiener Konditorei koffie hebben gedronken. De tijd heeft hier stilgestaan en het is of je bij oma op bezoek bent.
Hierna 150 km verder naar het plaatsje Mora waar we gestopt zijn langs het Siljanmeer meer. Hier schreef en woonde Hans Christian Anderson 140 jaar geleden. Een enorm typisch Zweeds houten Dalarna paard stond naast het meer en ook nog een locomotief uit 1907.
10 km verderop in het kleine plaatsje Nusnäs stond de werkplaats van de Dalarna paardjes. In de werkplaats zag je hoe het productieproces ging van een blok hout tot de kleuren van de verf die ze gebruiken voor het specifieke patroon. Natuurlijk is dit een leuk souvenir, maar omdat we de patroontjes wat minder vonden gingen een mat zwart en een gemarmerd wit paardje mee naar huis.
We overnachten in Hede en dat is nog 200 km rijden door een prachtig landschap met heel veel bomen en meren. Af en toe kom je langs een minidorpje of een paar losse huizen. Op de tweebaanswegen mag je tussen de 60 en 100 km/uur. In het plaatsje Sveg inkopen gedaan bij de Zweedse supermarktketen Ica en vanavond eten we de echte Zweedse balletjes met sla en aardappelschijfjes.
Tijdens de laatste 50 km kwamen opeens de kale rotsen en bergen met sneeuw tevoorschijn. Prachtig mooi. De camping, Sonfjällscampen, ligt aan een meer. Supermooie locatie van de trekkershut met uitzicht op de omgeving. De camping, waar we twee nachten blijven, is nog heel rustig. Morgen het natuurpark hier vlakbij verkennen.

Dag 4 Hede

Vanmorgen zijn we naar het Sjonfjäll national park geweest. Een besneeuwde berg lag in het midden van dit park en er waren verschillende wandelingen te maken. De eerste wandeling ging redelijk steil omhoog…tot we werden tegengehouden door een pak sneeuw waar ik tot mijn knieën inzakte. Wel nog nog een sneeuwpop gemaakt en op een bankje van het uitzicht genoten. Veel kale bomen nog zo vroeg in het jaar. De knoppen zitten er al wel in en op de stammen zit korstmos. Er was nog een ander paadje dat we een stuk hebben gevolgd. Dit lag lager en er lag minder sneeuw. Helaas wel smeltwater, wat over het pad liep en waardoor we na een tijdje lopen toch maar omgekeerd zijn.
De laatste poging was een wandeling naar een dorpje, maar ook hier veranderde het pad in een mini waterval. Wel prachtig uitzicht op de bergtop met sneeuw. Reuzehommels vlogen er genoeg, maar dat was dan ook de enige fauna van de tocht.
panorama5b_bewerkt-1Om 13 uur reden we, met een kleine tussenstop op de camping, verder naar de Fettjeåfallet. Vlakbij de afslag stonden drie rendieren te grazen. De waterval kon je bereiken door een wandeling van 4 km heen en terug. Het pad begon vlak over redelijk open terrein, daarna met grote stenen en boomwortels en daarna leek het of het pad was verdwenen en liepen we door het bos. Vlak langs het water moest je maar kijken hoe je je voeten kon neerzetten. Wel prachtig met al het mos en de grote bomen om ons heen. De waterval was niet zo hoog als gedacht maar er stroomde genoeg water doorheen. Na een paar foto’s dezelfde ‘weg’ weer terug.
Op de terugweg nog boodschappen gedaan in Femdalen een dorpje vlakbij de camping. De winkels zijn hier erg schaars dat is iets waar je wel rekening mee moet houden.
Het weer is prima. Bewolking en zon wisselen elkaar af en het is ongeveer 13-15 graden, wat prima weer is om te wandelen. Wat wel wennen is is dat het zo lang licht is. Gisteravond om half twaalf schemerde het nog niet. Inmiddels is de kilometerstand 1540 km.

Wil je weten hoe het verder ging. Kijk dan zondag op deze site, want dan komt het volgende deel van mijn verslag online!