Een prachtige rondreis door Scandinavië (part III)

De reis ging verder via het noordelijkste puntje van Noorwegen, Noordkaap. Na het bereiken van dit punt draaide we om, om na anderhalve week in noordelijke richting te hebben gereden nu toch weer af te zakken in zuidelijke richting.

Dag 9 Skoganvarre – Nordkapp – Honningsvåg

Vanmorgen begon het met zon en een beetje bewolking, maar toen we vertrokken was het helemaal bewolkt. Her weer lijkt hier binnen 10 minuten totaal om te kunnen slaan.
Meteen onderweg al rendieren gezien in allerlei soorten en maten. Het gewei van de mannetjes nog verstopt onder een zacht laagje en de kleine dieren sprongen overal tussendoor. Van effen bruin tot wit met donkere vlekken rond de ogen. De hele route naar de Noordkaap kwamen we ze tegen. Tot aan de sneeuwgrens toe als witte stipjes in het bruine kale landschap van gras en rotsen.

Het was 190 km rijden vanaf de camping naar Noordkaap en we reden langs de prachtige fjordenkust. De 7 km lange noordkaaptunnel was erg donker, maar de manier om op het eiland magerøya te komen.
In het noorderlijkste vissershaventje ter wereld Skarsvåg koffie gedronken bij het kersthuis wat ook het dorpshuis is voor de 40 bewoners van dit dorp.
Daarna richting Noordkaap. Een attractiepark was er niets bij, want met busladingen vol werden mensen af- en aangevoerd. Enorm centrum was er omheen en buiten was het uitkijkpunt. De toegangskaart is 24 uur geldig dus morgen gaan we in de ochtend nog een keer terug als het hopelijk wat rustiger is.
Om 15 uur vertrok de boot vanaf het vissersdorpje Gjesvær.  Deze hadden we vanuit Nederland al geboekt in de hoop om papegaaiduikers te zien. Het dorpje ligt 30 km vanaf Noordkaap en onderweg is het een landschap van geel gras, rotsen, watertjes en kleine watervalletjes en plakkaten met sneeuw. De weg slingerde er doorheen terwijl we veel in hoogte stegen. Gelukkig klaarde het weer wat op en begon de zon zelfs te schijnen tussen de wolken door.
SolvaerWe waren met vier personen op de boot die om 15 uur vertrok naar de omliggende eilanden wat de broed- en verblijfplaats was van veel verschillende vogels waaronder de papegaaiduiker en de zeearend. We vaarden om de eilanden heen en elke vogelsoort leek zijn eigen plekje op de steile rotsen te hebben. Vanaf de boot had je een goed zicht op de steile rotsen waar niet veel meer dan een soort mos op groeide. De papegaaiduikers waren alleen in het water te zien. Ze rende er een soort overheen waarna ze onderwater doken. De papegaaiduikers hebben holletjes in de rotsen, maar zaten waarschijnlijk lekker binnen, want meer dan de vele gaatjes was er niet te zien.
Na twee uur varen waren we weer terug in haven. Op de boot mocht je gebruik maken van een overall, wat zeker geen overbodige luxe was ook al was de regen minimaal, koud was het zeker wel.
De camping (Nordkapp camping) is niet ver hier vandaan. Na het inchecken en wat spullen in de hut, tegenover een kleine waterval, te hebben gelegd gingen we naar het dorpje om te tanken en uit eten vanwege mijn verjaardag. Het restaurant (Corners) kijkt uit op de haven waar een enorm cruiseschip in ligt en vissersboten terug komen in de haven. De prijzen zijn enorm hoog in vergelijking met Nederland.
Na het eten kochten we een heerlijk verjaardagstaartje bij de bakker in de supermarkt en hebben nog even het enorme cruiseschip bekeken wat in de haven lag. Toen terug naar de camping.

Dag 10 Honningsvåg – Nordkapp – Alta

NoordkaapVanmorgen heel vroeg opgestaan in de hoop op mooi weer en dat we alle toeristen voor zouden zijn op Noordkaap. Helaas miezerde het en was het mistig. Na het ontbijt de spullen ingeladen en er toch maar heen gereden. Onderweg gingen we door de wolken, maar hoe dichter we bij Noordkaap kwamen hoe mistiger het werd. Er stonden wel wat campers, maar gelukkig geen bussen en binnen was er bijna niemand. Van de mist wel een foto gemaakt van de wereldbol die buiten staat, meer dan dit was niet te zien. Gisteren was het vol met toeristen, maar nu was de bol van ons. Het centrum ging pas om 11 uur open, maar een aantal dingen waren wel te zien. Een stuk over de geschiedenis en de eerste mensen die de Noordkaap hebben ontdekt in 1553. En wat erna allemaal is gebeurd. Er was ook een film over de verschillende seizoenen op de Noordkaap. We zijn daarna nog even gaan zitten in het cafetaria in de hoop dat het op zou klaren. Supersnel was opeens de mist verdwenen bij de bol en zagen we de laatste mistflarden langs de rotsen verdwijnen. Heel apart om te zien en daardoor was de omgeving ook meteen goed te zien. Natuurlijk de foto’s nog even opnieuw gemaakt zonder mist.
Daarna zijn we vertrokken, omdat we niet nog een uur wilde wachten op de koffie en de film. De lucht betrok weer en we hadden nog 215 km voor de boeg. Onderweg weer de mist in en behoorlijk wat regen. We moesten een heel eind dezelfde route terug rijden voordat de afslag naar Alta kwam en de route weer echt verder ging. Alhoewel NoordkaapNoordkaap een stuk omrijden is, was het echt de moeite waard.
Onderweg kwamen langzaam de struiken en lage bomen weer terug en nog steeds zagen we overal rendieren grazen of liggen tussen het gras. De wegen op dit stuk zijn lang en recht zonder echte dorpjes. Besneeuwde bergen overal om ons heen met mooie meertjes ertussen en een paar kleine losse huisjes. De zon brak door, maar soms is er toch nog een kort buitje uit een zeer plaatselijke wolk.
De camping (strandcamping Alta) ligt net buiten de stad langs een rivier.

_DSC1457

Vlak erbij ligt een gebied waar ze rotstekeningen hebben gevonden van heel lang geleden. Dit is een werelderfgoed van Unesco. Er was een museum bij over de geschiedenis en een tentoonstelling over beren. Buiten liep je door een gebied over een wandelpad waaraan alle grote platte rotsen lagen met de tekeningen van totaal 4 periodes van 6000-3500 jaar geleden. De figuren zoals rendieren, mensen, boten en vissen waren gemakkelijk te herkennen.
’s avond in het huisje gekookt, gegeten en verder op internet gekeken wat we de komende dagen gaan doen. Als de lucht weer een beetje blauw wordt dan nog een rondje langs de rivier.
Kilometerstand: 3832 km.

Dag 11 Alta – Krokelvdalen

Eerst zijn we vanuit Alta naar Kåfjord gereden, waar een Duits slagschip, Tipitz, zich tijdens de tweede wereldoorlog verborgen heeft gehouden totdat het gebombardeerd werd en zonk. Er was zonder informatie weinig meer van terug te vinden. De route van vandaag gaat langs de kust langs de fjorden. Veel tunnels en bruggen. Onderweg prachtig uitzicht op hoge besneeuwde bergen. Langs de weg lag ook nog sneeuw op sommige plekken.
De dorpjes waar we langskwamen waren erg klein en in het water bij de huisjes lagen kleine vissersbootjes of ronde net-bassins voor kweekzalm.
De rest van de route tot Trømso was heel mooi. Helaas zaten sommige bergtoppen wel in de mist, maar de combinatie van bergen, blauw water met kleine visserabootjes, watervalletjes en kleine huisjes was heel mooi. Aan het eind van de rit gingen we een behoorlijke regenbui in. De camping (skittelnv camping) ligt 26 km buiten Trømso. Dat was nog wel verder rijden dan we dachten. Om half vijf kwamen we er aan. Wassen, eten koken en bekijken wat we morgen in Trømso kunnen gaan doen dat is de rest van het programma van vandaag. De camping ligt opnieuw aan het water met uitzicht op de fjorden en besneeuwde bergtoppen om ons heen. Het is nog steeds koud, 8 graden en als het waait wel heel fris.

Dag 12 Krokelvdalen – Tromsø – Krokelvdalen

Vandaag was het koud en regenachtig. 5 graden, maar met de wind voelde het een stuk kouder. Als eerste gingen we naar de Actic Church. Een moderne kerk net buiten het centrum van Trømso. Daarna de lange brug over naar Trømso zelf. Hier in het centrum geparkeerd (betalen is hier helaas ook nodig en 22 NOK per uur). Rondgelopen in de stad die moderne en oude huizen en gebouwen heeft. Het staat allemaal door elkaar en de huisjes hebben allerlei kleuren. Een cruiseschip en boten van Hurtigruten liggen hier in de haven.
Nadat we koffie hadden gedronken in het winkelcentrum hebben we een beetje in stad rondgelopen. Het was erg druk, ook bij de locale VVV. Het is goed om van te voren te kijken wanneer er cruiseschepen liggen, want dan is het aantal toeristen een stuk hoger.

Brug naar Trømso met rechts de Arctic Church

Na nog even boodschappen te hebben gedaan, zijn we ’s middags teruggegaan naar de camping en hebben daar bekeken wat we morgen moeten doen. Af en toe is het even puzzelen hoe de route het best is en zeker als je ook nog met ferry’s moet die maar een paar keer per dag varen. Om elf uur morgenochtend vertrekt de ferry die we nodig hebben. Dat is vier uur rijden van hier. Uur van te voren aanwezig zijn en als jullie meerekenen dat eigenlijk veel te vroeg om op te staan tijdens de vakantie. Dit is iets wat bij deze reis wel past. Een fantastische omgeving, maar lange afstanden waardoor relaxen er niet elke dag inzit.
Het weer klaart hopelijk morgen weer wat op, want vandaag was het de hele dag koud en regenachtig. De wind erbij maakte het dat je liever binnen bleef. Gelukkig hadden we warme chocomelk mee dit keer. In de hut is warm en koud water dus dit keer luxe en lekker makkelijk. Ondanks dat het fijn is dat je niet elke dag de spullen weer in moet laden omdat je twee nachten ergens blijft, is het nu toch weer leuk om naar een nieuwe bestemming te gaan.
Lofoten here we come!

Woensdag komt het vervolg van deze reis en de bijzondere ervaring op de Lofoten!